Wanneer we denken aan de designer Tommy Hilfiger denken we waarschijnlijk niet meteen aan rap en hiphop. De designer staat bekend om kleding die bij een hockey of golfclub hoort. Hij begon met het maken van ‘preppy’ kleren zoals rijkelui noemen in de Verenigde Staten en heeft ook luxe parfums en andere accessoires. Maar tegelijkertijd is Hilfiger een grote van muziek, zowel rock als rap. In dit artikel bespreken we de invloed van deze muziekgenres op zijn werk.

 

Rock n Roll

Tommy Hilfiger is zelf, zoals ik aangaf, al zijn hele leven een fan van het rock and roll muziekgenre. Hij begon dan ook al snel zijn kleding te verbinden met de muziekindustrie en koos er ook voor om meerder concerten en muziekevenementen te sponsoren, zoals bijvoorbeeld een tour van Lenny Kravitz. Logischerwijs werd zijn kleding dan ook zeer populair in de muziekwereld maar interessant genoeg niet zozeer in de rock and roll cultuur maar in de hiphopcultuur.

 

Een aantal grote hiphop artiesten waren fans van Tommy Hilfiger en droegen dan ook vaak zijn kleding. De vraag is dan ook hoe deze twee werelden samenkwamen. Kleding gemaakt voor en gedragen door elitaire rijkelui en gedragen door mensen uit de hiphop scene. Om dit te beantwoorden moeten we naar de hiphopcultuur kijken. Wanneer we aan hiphop en rap denken, denken we aan je afzetten tegen de gevestigde orde, over een subcultuur, toch ook vaak onderdeel van de zwarte gemeenschap van Amerika die zich afzet tegen onderdrukking. Maar wat ook een heel groot onderdeel is van de hiphopcultuur is je opwerken vanuit een moeilijke achtergrond en de Amerikaanse droom leven. Hier horen luxe kleding en accessoires bij.

 

Tommy Hilfiger zakelijk

Tommy Hilfiger maakt natuurlijk ook zakelijke mode zoals pakken. Ook dit heeft aanslag bij de muziekcultuur aangezien veel grote rappers die beroemd zijn geworden met muziek zijn ook entrepreneurs. Tommy Hilfiger vindt een hele goede balans tussen verschillende modestijlen en de subculturen van zijn consumenten. Dit is een van de redenen dat het modemerk wereldwijd zo succesvol is. Het is ook een goed voorbeeld van hoe je als entrepreneur eerst een specifieke niche kan aanspreken en wanneer je succesvol bent kun je op zoek gaan naar een breder publiek.

 

Tommy Hilfiger begon bijvoorbeeld ook met het creëren van kleding uitsluitend voor mannen maar ging al snel over op vrouwenkleding. Daarnaast maakt hij ook accessoires en producten zoals parfums, zowel voor mannen als vrouwen